16 روز تا لیگ بیست و هشتم؛ تهران پرافتخارترین شهر در لیگ برتر والیبال

16 روز تا لیگ بیست و هشتم؛ تهران پرافتخارترین شهر در لیگ برتر والیبال

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی والیبال ایران؛ وقتی صحبت از جایگاه والیبال در ایران می شود  همه ی نگاه ها به سمت ارومیه و گنبد که براستی دو خطه والیبال نشان در تاریخ این رشته ورزشی کشورمان هستند، معطوف می شود. اما بررسی تاریخچه سوپر لیگ والیبال ایران نشاندهنده جایگاه مرتفع نمایندگان پایتخت در این مسابقات است.

 
مسابقات والیبال لیگ برتر مردان کشور اولین بار در سال 1354 با شرکت 12 تیم برگزار شد و مقام های اول تا سوم به ترتیب به دخانیات، پرسپولیس و استقلال، هر 3 از پایتخت رسید. قهرمانی تیم های تهرانی تا فصل 56-57 نیز تدوام داشت و تیم استقلال تهران دو سال متوالی قهرمان این مسابقات شد.


پس از آن این مسابقات از سال 57 تا 68 به جهت انقلاب اسلامی کشورمان و جنگ با عراق، تا سال 69 متوقف شد و با از سرگیری مجدد این رقابت ها باز هم این این تیم بنیاد شهید تهران بود که نام خود را به عنوان چهارمین قهرمان تهرانی این مسابقات مطرح کرد. بنیاد شهید سال 1370 نیز دومین قهرمانی متوالی خود در لیگ برتر والیبال را جشن گرفت و در سال 71 نیز مدال زرین این مسابقات نصیب بانک ملی دیگر نماینده پایتخت شد.


اما در سال 72 یک شگفتی رخ داد و تیم والیبال آبگینه قزوین به یکه تازی پایتخت نشینان پایان داد و بالاتر از تیم های تهرانی بانک ملی و بانک تجارت نام خود را به عنوان اولین قهرمان شهرستانی لیگ برتر والیبال کشور در تاریخ به ثبت رساند.


اما دوران امپراطوری تیم های تهرانی بر سوپر لیگ والیبال کشور از سال 73 مجدد آغاز شد و تا سال 1390 نیز تدوام یافت و 17 دوره متوالی مقام اول نصیب نمایندگان تهران شد. در واقع پس از دو قهرمانی متوالی فجرسپاه تهران در سال های 73 و 74؛  رقابت برای کسب نشان طلای لیگ برتر تنها بین دو تیم تهرانی صنام و پیکان بود. خودروسازان تهرانی که تا سال 75 هیچ مقامی در سوپر لیگ والیبال کشور نداشتند به یکباره با اقتدار وارد گردونه ی مدعیان شدند و 4 نشان طلای متوالی در سال های 75، 76، 77 و 78 پیکان را به پرافتخارترین تیم این رقابت ها تبدیل کرد.


سال 79 بود که خودروسازان تهرانی بلاخره یک سد محکم برابر خود دیدند و با واگذاری بازی فینال در سال های 79 و 80 به تیم صنام به مدال نقره بسنده کردند. در ادامه پیکان موفق شد در سال 81 دوباره به مقام قهرمانی سوپر لیگ والیبال دست یابد و اما دو سال متوالی دیگر نشان قهرمانی این مسابقات نصیب صنام دیگر نماینده تهران شد.


خودروسازان تهرانی اما از سال 84 به بعد دوباره دست نیافتنی ظاهر شده و رکورد بی نظیر 6 قهرمانی متوالی در سال های 84، 85، 86، 87، 88 و 89 لیگ برتر والیبال را از خود به جای گذاشتند و در فاصله زیادی نسبت به سایر رقبا عنوان پرافتخارترین تیم والیبال کشور را از آن خود کردند.


اما آخرین قهرمانی پیکان با آخرین قهرمانی نمایندگان پایتخت مصادف شد و از سال 89 تاکنون هیچ تیم تهرانی موفق به کسب نشان طلای مسابقات لیگ برتر والیبال کشور نشده است. بدین ترتیب که مقام قهرمانی این رقابت ها دو سال متوالی نصیب کاله آمل شد و در آخرین دوره این مسابقات در سال 92 نیز این متین ورامین بود که برای اولین بار نشان خوش رنگ طلا را بر گردن آویخت.


منبع: arefvolleyball


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ جمعه 2 آبان 1393برچسب:, ] [ 17:53 ] [ AREF ]
[ ]

هدایت به بالا